agriculture photo

Legea care ii va sprijini pe producatorii romani sa isi vanda mai usor produsele

Ministerul Agriculturii a publicat de curand, pe propriul site, un proiect de Hotarare de Guvern, privind aprobarea normelor metodologice de desfasurare a actiunilor privind lantul scurt de aprovizionare. Acest act legislativ ar urma sa ii ajute pe fermierii romani sa isi vanda mai usor produsele in cadrul marilor lanturi de magazine.

Prezentele norme metodologice stabilesc modul de desfasurare a actiunilor privind lantul scurt de aprovizionare, in conformitate cu prevederile art. 12 alin. (3) din Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Lege.

In sensul respectarii prevederilor art.2 alin. (2) pct.18 din Lege, lantul scurt de aprovizionare implica relatii comerciale intre furnizor, un singur comerciant si consumatori, pe filiera produsului agroalimentar, iar componenta acestuia se realizeaza tinand cont de urmatoarele tipuri de produse: produse alimentare proaspete, produse alimentare congelate, produse alimentare procesate.

In sensul prezentelor norme metodologice, produs alimentar procesat se defineste ca fiind produs obtinut in conformitate cu prevederile art.2 alin (1) lit.o) din Regulamentul (CE) nr.852/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind igiena produselor alimentare.

Comerciantul din lantul scurt de aprovizionare este persoana fizica sau juridica care desfasoara activitatile prevazute la art. 4 lit. d) si e) din Ordonanta Guvernului nr. 99 din 29 august 2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata cu modificarile si completarile ulterioare.

Furnizorul din lantul scurt de aprovizionare este, dupa caz:

a) fermier, definit in conformitate cu prevederile art.2 alin.(1) lit. f) din Ordonanta de Urgenta nr. 3 /2015 pentru aprobarea schemelor de plati care se aplica in agricultura in perioada 2015-2020 si pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, denumita in continuare Ordonanta de Urgenta nr.3/2015;

b) fermier si o entitate fizica sau juridica avand ca obiect de activitate colectarea si/sau depozitarea produselor mentionate la art.3;

c) fermier si o entitate fizica sau juridica avand ca obiect de activitate colectarea si/sau depozitarea si procesarea produselor mentionate la art.3.

Pentru categoriile de produse mentionate la art.12 alin.(3) din Lege, prevederile prezentei hotarari se aplica dupa cum urmeaza:

  • a) Pentru filiera de produs carne se aplica prevederile prezentului act normativ pentru urmatoarele specii: porc, pasare, oaie, capra, vita, peste;
  • b) Pentru filiera oua se aplica prevederile prezentului act normativ pentru toate categoriile;
  • c) Pentru filiera de produs legume se aplica prevederile prezentului act normativ pentru urmatoarele categorii: cartof, fasole (boabe), fasole verde, ceapa, usturoi, morcov, telina, pastarnac, patrunjel de radacina, varza, castraveti, patlagele rosii, vinete, ardei, salata verde, ridiche, sfecla rosie, brocoli, conopida, gulie, ciuperci, dovlecel verde, verdeturi si aromatice, dovleac, mazare, porumb zaharat si praz;
  • d) Pentru filiera de produs fructe se aplica prevederile prezentului act normativ pentru urmatoarele categorii: mere, pere, prune, piersici, caise, cirese, visine, struguri, pepeni, capsuni, gutui, nuci, afine, mure, catina, coacaze, zmerura si alune;
  • e) Pentru filiera miere de albine se aplica prevederile prezentului act normativ pentru toate sortimentele de miere;
  • f) Pentru filiera de produs lapte se aplica prevederile prezentului act normativ pentru toate produsele lactate;
  • g) Pentru filiera de produse de panificatie se aplica prevederile prezentului act normativ pentru toate tipurile de paine si produse de panificatie.

Furnizorii au obligatia sa promoveze si/sau sa afiseze oferta produselor alimentare provenite din lantul scurt de aprovizionare, in vederea facilitarii achizitionarii de catre comerciantii a acestor produse.

Ministerul Finantelor Publice, denumit in continuare MFP, transmite, pana la data de 30 iunie a anului in curs, catre Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, denumit in continuare MADR, lista comerciantilor cu cifra de afaceri de cel putin doua milioane de euro, rezultata din comercializarea produselor alimentare, realizata in anul anterior.

MFP solicita comerciantilor de pe lista mentionata la art.5 alin (1), volumul de produse comercializate in ultimul an, pentru categoriile de produse prevazute la art.3. MFP transmite anual, catre MADR, pana la data de 30 iunie, un raport ce contine volumul de produse comercializate in anul precedent, pentru categoriile precizate la art.3.

Reprezentantii organizatiilor interprofesionale pentru produse agroalimentare, infiintate in conformitate cu prevederile Regulamentului UE nr.1308/2013 referitoare la Organizarea Comuna de Piata si cu legislatia nationala privind organizatiile interprofesionale pentru fiecare filiera de produs, rapoteaza anual, pana la data de 31 octombrie, productia prognozata pentru anul urmator, pentru categoriile de produse mentionate la art.3.

Prin exceptie, pe o perioada de doi ani de la intrarea in vigoare a prezentelor norme, pentru filierele in care nu sunt infiintate organizatii interprofesionale conform alin (1), productia prognozata pentru anul urmator se raporteaza de catre reprezentantii formelor asociatiative ale furnizorilor.

Dupa expirarea perioadei prevazuta la alin (2), raportarea productiei prognozate la alin 4 se face numai de catre organizatiile inteprofesionale pentru fiecare filera de produs agroalimentar.

Se infiinteaza Consiliul pentru monitorizarea lantului scurt de aprovizionare cu produse alimentare, numit in continuare Consiliu, structura fara personalitate juridica, aflat in coordonarea MADR.

Consiliul prevazut la art 13 este compus din 15 membri, dintre care: a) 3 membri desemnati din cadrul MADR; b) 2 membri desemnati din cadrul Ministerului Finantelor Publice; c) 1 membru desemnat din cadrul Consiliului Concurentei; d) 7 membri desemnati de catre organizatiile interprofesionale pentru produsele agroalimentare, cate unul din fiecare filiera de produs prevazuta la art. 3. e) 2 membri desemnati de catre Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania.

Componenta nominala a Consiliului se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, in urma propunerilor inaintate de catre institutiile prevazute la alin (1).

Regulamentul de organizare si functionare al Consiliului se aproba de catre ministrul agriculturii si dezvoltarii rurale, in termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei hotarari.

In vederea asigurarii necesarului de produse alimentare, comerciantii prevazuti la Art.5 alin (1) notifica MADR privind cantitatile de produse alimentare ce nu pot fi achizitionate de pe lantul scurt de aprovizionare, prevazut la art. 2 alin (1), pentru fiecare categorie de produse alimentare prevazute la Art. 3.

Notificarea prevazuta la alin (1) se transmite la MADR pana cel tarziu la data de 30 aprilie a anului in curs pentru cantitatile necesare asigurarii aprovizionarii pentru urmatoarelor 12 luni, respectiv perioadei 01 iunie – 31 mai.

Notificarea prevazuta la alin (2) se transmite Consiliului care are obilgatia de a analiza si inainta propuneri catre ministrul agriculturii si dezvoltarii rurale in termen de maximum 15 zile calendaristice.

In vederea aplicarii art. 13 din Lege, ministrul agriculturii si dezvoltarii rurale emite ordin in termen de 30 de zile de la notificarea prevazuta la alin (1).

Legea care ii va sprijini pe producatorii romani sa isi vanda mai usor produsele
Source: Știriagricole.ro-Portalul agriculturii romanesti

0 0 votes
Article Rating

Scris de

Redactia FNR

Domeniul agro-alimentar sub lupa specialiștilor!