Proiectul Biodirect, care a ajuns în finala celebrului concurs internațional HULT PRIZE, a fost inițiat de câțiva studenți ai Academiei de Studii Economice din Bucureşti (Alex Taban, Ralu Voinea, Lucian Stroie, Irina Muscoiu și Vlad Zamfirescu). Într-un interviu acordat pentru Food News România, Lucian Stroie ne-a vorbit despre acest proiect.
Reporter Food News Romania (FNR): Care este ideea care stă la baza proiectului BioDirect? V-ați inspirat de la alte proiecte asemănătoare din alte țări?
Lucian Stroie:
Ideea de bază a proiectului nostru constă în dezvoltarea unei platforme care stabilește o legatură directă între consumator și fermier, oferind o soluție eficientă de a obține alimente sigure și suficiente. Proiectul BioDirect a fost inițiat in cadrul competiției internaționale HULT PRIZE, concurs al cărui scop este combaterea riscului insecurității alimentare. Datorită unor procese deficitare de colectare, depozitare și transport, jumătate din legumele și fructele produse nu ajung la îndemâna consumatorului.
Exista o platformă în USA care promoveaza contactul direct între consumatorul final și producător, însă scopul principal nu este de a reduce prețul alimentelor. De asemenea, această platformă nu asigură eliminarea intermediarilor sau primirea prețului corect de către fermier.
Am fost inspirați și de inițiativa fundației lui Bill Gates, ‚Purchase for Progress’ care susține ca viitorul agriculturii constă în îmbunătățirea condițiilor și a accesului în piață a micilor fermieri.
FNR: Cum de v-ați decis să participați la concursul Hult Prize?
Lucian Stroie:
Am citit despre competitie HULT PRIZE într-un articol în Time Magazine. Am decis să scriu aplicația și să îmi formez o echipă de prieteni motivați de ideea de a începe o afacere socială. Dintr-un total de peste 10 000 de proiecte propuse, noi am ajuns în etapa regională a concursului, iar ulterior am concurat în cadrul competiției online pentru un loc în finală.
FNR: Dacă veți câștiga această competiție ce veți face cu premiul?
Lucian Stroie:
Competiția online s-a încheiat. Un număr de 5 echipe erau deja calificate după prezentarea proiectelor din etapa regională. În urma jurizării competiției online se va mai califica o singură echipa. Pentru noi competiția s-a finalizat, însă etapa cea mai interesantă acum începe.
Ne dorim să lansam un proiect pilot pentru a obține feedback din partea consumatorilor și a decide care modalitate e cea mai potrivită pentru a dezvolta afacerea socială.
FNR: Veți demara acest proiect chiar dacă nu veți câștiga competiția Hult Prize?
Lucian Stroie:
Acesta este scopul nostru principal. Suntem extrem de motivați să implementăm ideea în România și să implicăm cât mai mulți oameni care ne împărtășesc viziunea. În prezent, lucrez cu Fundația Erste pe partea de consultanță și măsurarea impactului social pentru oamenii implicați în proiecte sociale. Am contactat și alte fundații și ONG-uri pentru a mări numărul micilor fermieri si demararea proiectului pilot.
FNR: Având în vedere infrastructura din România cum veți asigura o distribuție rapidă către consumatori?
Lucian Stroie:
Modalitatea în care va functiona platforma, ne va permite să asiguram o distributțe rapidă și eficientă. Platforma colectează datele, grupează comenzile cu câteva săptămâni înainte ca produsele sa fie recoltate. Vom avea astfel timpul necesar de a realiza o logistică eficientă a livrărilor în fiecare comunitate implicată.
FNR: Credeți că fermierii și consumatorii vor fi receptivi la platforma propusă de voi? Va fi disponibilă pentru toată România sau doar pentru o mică regiune?
Lucian Stroie:
Platforma noastră va facilita accesul în piață a micilor fermieri și va funcționa ca un stimulent pentru a scoate țăranii de pe piața neagră si pentru a le oferi lor pretul corect pentru legumele și fructele recoltate. Colectarea datelor de la agricultori se realizează prin trimiterea un simplu SMS. Vom organiza campanii de educarea și informare. Dacă reușim să strângem un număr semnificativ de agricultori pe platformă, România ar putea redeveni o putere în agricultură. Cât despre consumatorii finali, noi le putem arăta de unde își pot procura hrana sănătoasa și care este prețul corect. Ar trebui să fie receptivi.
Dorința noastră este ca platforma să devina națională, dar momentan vom începe la un nivel mic, printr-un proiect pilot, pentru a înțelege cât mai bine atât nevoile consumatorilor și ale producătorilor.
FNR: Care sunt costurile pentru demararea unui astfel de proiect?
Lucian Stroie:
În prezent, datorită ineficienței sistemului, cheltuielie de comercializare pentru fermieri sunt foarte mari. Scopul proiectului nostru este să garantăm un cost pe tranzacție cât mai mic. Costul inițial implică dezvoltarea platformei online, iar în proiectul pilot noi o sa realizăm toată munca.
FNR: Unde putem afla mai multe detalii despre punerea în practică a acestui proiect? Aveți un site dedicat acestui proiect?
Lucian Stroie:
Deocamdata, please follow us on Facebook 🙂 Vom dezvolta și propriul nostru website în viitor. Vă vom ține la curent.
FNR: Dacă mai vrei să adaugi ceva?
Lucian Stroie:
Aș dori să adaug faptul că BioDirect va fi structurată ca o organizație non-profit pentru că obiectivul principal de a avea o întreprindere socială intră în conflict cu ideea de profit a unei companii. BioDirect va fi un software gratuit. Sperăm că intențiile morale ale acestei afaceri sociale, să fie suficiente pentru a ne ajuta să ne dezvoltăm parteneriate și să promovăm proiectul prin asociații existente, fără a fi nevoiți să alocăm un buget mare de promovare.
Echipa Food News România vă felicită pentru această inițiativă și vă dorește mult succes la punerea în practică a acestei aplicații utile pentru români.