Această zi reprezintă o oportunitate de a promova drepturile fundamentale ale tuturor consumatorilor de pretutindeni, cerând ca aceste drepturi să fie respectate și protejate, precum și pentru a protesta asupra abuzurilor din piață și a nedreptăților sociale, care le subminează. 15 martie a fost declarată Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor (WCRD), aceasta marchează data din 1962, atunci când președintele John F. Kennedy a subliniat primul definirea drepturilor consumatorilor:
„Consumers by definition, include us all,” Kennedy said in his Congressional Statement, „They are the largest economic group, affecting and affected by almost every public and private economic decision. Yet they are the only important group… whose views are often not heard.„
Cele 8 drepturi fundamentale ale consumatorului sunt:
- dreptul la satisfacerea nevoilor fundamentale – de a avea acces la nevoile de bază cum ar fi hrana, haine, adăpost, asistență sănătate, educație, utilități publice, apă și canalizare;
- dreptul la siguranţă – de a fi protejat împotriva produselor și serviciilor care sunt periculoase pentru sănătate sau viață;
- dreptul de a fi informat – pentru a alege în cunoștință de cauză, și de a fi protejat împotriva publicității necinstite sau care induc consumatorul în eroare prin etichetarea necorespunzătoare;
- dreptul de a alege – a putea alege dintr-o gamă de produse și servicii, oferite la prețuri competitive, cu asigurarea calității;
- dreptul de a fi ascultat – a avea interesele consumatorilor reprezentate în realizarea și executarea politicilor guvernamentale, precum și în dezvoltarea de produse și servicii noi;
- dreptul la despăgubire – a primi o soluționare echitabilă, inclusiv compensarea pentru înșelăciune, bunuri de calitate inferioară sau servicii nesatisfăcătoare;
- dreptul la educare – a dobândi cunoștințe și abilități necesare pentru a face alegeri în cunoștință de cauză, încrezător cu privire la bunurile și servicii de calitate, fiind în același timp conștienți de drepturile consumatorilor de bază și a responsabilităților și cum să acționeze asupra lor;
- dreptul la un mediu ambiant sănătos – pentru a trăi și a lucra într-un mediu care nu pune în pericol bunăstarea generațiilor prezente și viitoare..
”Este esential pentru noi, consumatorii sa avem produse si servicii de calitate. Acest lucru reprezinta unul din drepturile noastre de consumatori. Dreptul de a fi informati, de a fi ascultati, dreptul la securitate si de a alege produse si servicii reprezinta drepturi fara de care o piata stabila nu poate functiona. Actiunile de control si supraveghere a pietei intensificate, responsabilizarea tuturor factorilor implicati, educarea si informarea corecta, completa si precisa a consumatorilor reprezinta modalitatile prin care le putem demonstra cetatenilor ca drepturile fundamentale si esentiale le sunt respectate. Atunci cand drepturile v-au fost incalcate apelati, cu incredere, la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor. Respectarea drepturilor dumneavoastra este prioritatea noastra!” – Marius Alexandru DUNCA, presedinte ANPC
15 martie 2015 reprezinta Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor, tema anului 2015 fiind ”Dreptul consumatorilor la hrana sanatoasa”.
ANPC își propune:
– cresterea gradului de constientizare a drepturilor de care beneficiaza consumatorii si stimularea acestora de a actiona in acord cu aceste drepturi, de a solicita despagubiri astfel incat sa fie crescute standardele pietei;
– cresterea responsabilitatii fiecarei entitati in parte pentru a avea pe piata produse si servicii de calitate, pentru a fi informati corect si transparent si pentru a crea o piata stabila;
– o maxima armonizare europeana, un autocontrol crescut al operatorilor economici, actiuni de control intensificate, concomitent cu actiuni de consiliere a acestor operatori pot duce la existenta produselor si serviciilor de calitate pe piata.
Sursă info: