Marius Alexandru Dunca, presedinte ANPC: “Reducerile mari de pret, intr-o anumita perioada, sunt binevenite atat pentru consumatori, cat si pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri, fara sa le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie sa se informeze cat mai complet asupra produselor pe care intentioneaza sa le achizitioneze, sa fie extrem de vigilenti si sa acorde maxima atentie tuturor detaliilor. In cazul in care acestia considera ca drepturile le-au fost incalcate le recomandam sa se adreseze ANPC. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor supravegheaza permanent piata si nu va tolera nicio abatere.”
Cumparaturile din perioada Black Friday pot fi facute in siguranta daca:
– Cititi cu atentie caracteristicile produsului;
– Verificati daca produsul corespunde cu adevarat dorintelor si nevoilor dvs.;
– Verificati stocul existent(pentru comertul on-line);
– Verificati pretul afisat pe site si daca acesta este integral (contine sau nu TVA), daca pretul include si costul de livrare etc.;
Recomandarea ANPC: Verificarea preturilor- exista site-uri care afiseaza preturi comparative pentru acelasi produs
Vanzarile cu pret redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promotionale etc.) trebuie sa respecte urmatoarele reguli de fixare si publicitate a preturilor . Astfel, orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse identice. Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta.
Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
Sfaturi pentru consumatorii care achizitioneaza produse online:
1. Sa verifice, inainte de incheierea contractului, daca pe site comerciantul informeaza corect si complet privind:
– datele sale de identificare (denumirea, adresa postala si electronica, numarul de telefon, numarul de inregistrare in registrul societatilor comerciale și cel de inregistrare fiscala etc.);
– caracteristicile esentiale ale produsului;
– pretul cu toate taxele incluse;
– cheltuielile de livrare, daca este cazul;
– modalitatile de plata si de livrare;
– perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului;
– durata minima a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs;
– existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului.
2. Sa contacteze comerciantul prin telefon pentru a cere informatii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vanzare sau a conditiilor de livrare; modul in care raspunde la aceste intrebari le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozitatii vanzatorului.
3. Privind dreptul de denuntare a contractului, consumatorul trebuie sa stie ca, din momentul in care a primit un produs comandat pe internet, are 14 zile pentru a-l returna, daca nu este multumit de el; nu trebuie sa invoce vreun motiv.
4. In cazul returnarii produsului, consumatorul isi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.
5. Profesionistul ramburseaza toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea consumatorului, inclusiv, dupa caz, costurile livrarii, fara intarziere nejustificata si, in orice caz, nu mai tarziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.
Profesionistul ramburseaza sumele folosind aceleasi modalitati de plata ca si cele folosite de consumator pentru tranzactia initiala, cu exceptia cazului in care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plata si cu conditia de a nu cadea in sarcina consumatorului plata de comisioane in urma rambursarii.
6. Comerciantul are obligatia sa ramburseze sumele platite de consumator in cel mult 14 de zile de la data denuntarii contractului de catre consumator.
7. Foarte important: consumatorul trebuie sa citeasca termenii si conditiile de functionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (in care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeste cu inca 12 luni, in cazul in care comerciantul nu a mentionat in format expres despre existenta dreptului de returnare a produselor.
8. In cazul manipularilor succesive, consumatorului i se poate restitui un procent din valoarea produsului.
Sursă info: anpc.ro